středa 13. dubna 2016

Kdo může za obecné dogma o ženách za volantem...?



Nechci tady svými příspěvky podporovat všeobecné předsudky ohledně žen za volantem. Když jsem si ale tak pročítala všechno, co jsem o řízení zatím napsala, musela jsem připustit, že to tak trochu dělám, protože se nikdo nebude smát nad tím, když náhodou zaparkuju podélně na první pokus. Ale co - že párkrát škrábnete nebo promáčkete kapotu ještě neznamená, že jste špatné řidičky! Znamená to prostě jenom to, že je to celé špatně vymyšlené. Zkrátka a dobře, auta jsou dělaná moc křehká.

Uveďme si to na modelové situaci: Zajíždíte na parkovací místo podél silnice, rychlost asi tak sedm kilometrů za hodinu, hudba hraje nahlas, na okamžik se podíváte stranou, a najednou... přední kolo na chodníku vysokém třicet centimetrů. No co. Jenom se trochu odchlípil kousek gumy. A pneumatika je trochu odřená. A z čeho? Z ničeho!

Tak mi řekněte, proč ta auta dělají tak křehká? Kdybych na ten obrubník najela obličejem, stalo by se toho daleko míň a ostatní rodinní příslušníci by to možná dokonce vítali jako příjemnou změnu. Když tam najede auto, už se můžu začít rozhlížet po nové pneumatice nebo začít přemýšlet, kdy zajet do servisu na geometrii.

Představte si tohle: Kdyby auta byla jako lidi, stačilo by, aby do vás někdo drcnul ve frontě na oběd, a už byste měli modřiny. A kdyby do vás někdo nedejbože strčil, až by vás narazil na stěnu, měli byste zlomené minimálně jedno žebro.

Takže - řešení? No, je to úplně snadné. Auta jsou prostě moc křehká. Vážně chápu, že to na první pohled vypadá jinak, protože taková hromada plechu a skel křehce vypadat ani nemůže, ale opak je pravdou; auta klamou tělem. I přes svůj drsný zevnějšek jsou křehká jako porcelánový hrneček (s trochou kovové výztuže, ok). Nepočítám situaci, kdy srazí nějakého člověka - ale i potom jsou zranění na obou stranách, no ne snad?

Zkrátka a dobře, auta jsou prostě dělaná pro muže. Protože si chlapi chtěli mastit ego, vymyslelo se podélné parkování. Kdyby byly na světě jenom ženy, parkuje se všude hezky po předu a všechna parkoviště mají minimálně dva výjezdy. Copak jste viděli třeba koně, který by parkoval podélně? Neviděli, co? Protože koně nevymysleli chlapi!  

Pro mě ještě svědčí fakt, kolik aut je černých, stříbrných nebo modrých. To jsou všechno barvy pro chlapy. Podle statistiky, kterou jsem četla, byla červená auta na třetím místě, což svědčí o tom (pokud tedy zobecňuju tak, že si ženy kupují červená auta častěji než muži) že prostě obecně převládají neutrální barvy. Kolik jste viděli třeba růžových aut? Nebo fialových? Už jenom fakt, že se taková skoro nedělají, svědčí o tom, že jsou auta dělaná primárně pro chlapy.

A proč nikdo nevymyslel auto, které by bylo třeba obehnané gumou? To by bylo všechno mnohem, mnohem jednodušší. Kdyby se něco ťuklo, prostě by se to ťuklo a odrazilo, ale nic by se nestalo. Gumu přece máme, ne? A ještě kdyby třeba byla vyměnitelná! Ale proč není na autech, co? Protože si je kupují chlapi a ti by se nepochybně styděli, kdyby jezdili s autem s gumou. Kdyby výrobci aut dělali auta zaměřené i pro ženy, už by něco takového někdo dávno vymyslel a parkování by se pro něžné pohlaví stalo daleko příjemnějším.

Stejně tak třeba řadicí páka. Muži prostě mají prostě potřebu sahat na něco vertikálně vztyčeného, tak si museli strčit do auta řadicí páku. A stejně tak tři pedály. Tři! A nohy máme jenom dvě. Nevím, jestli si nějaký génius myslel, že tam dosáhne ještě svojí "třetí" nohou. To se ale krapet přepočítal, protože tak dlouhý nástroj nikdo nemá.

A v můj (ehm, trochu dosti feministický) prospěch svědčí i další fakt - slyšeli jste o tom policajtovi, co naboural padesát aut? To by žena taky neudělala. Když vypijeme tolik alkoholu, že máme v krvi promili, ani nás nenapadne jít si sednout za volant. Spíš se svalíme někam pod stůl, budeme všem vykládat svá nejtrapnější temná tajemství nebo budeme někde hystericky brečet. A když už něco škrábneme, je to s čistě nejlepšími úmysly, jako třeba někde zaparkovat a jít domů.

Zkrátka a dobře, auta jsou zapeklitá věc. Trocha gumy okolo by nikoho nezabila, ba naopak. A proč se to nedělá? Protože by se chlapi styděli s takovým autem jezdit. Ženy ne. Ty by to uvítaly s otevřenou náručí a svět by se stal místem s menším počtem vtípku o autech odřených a promáčklých ženami, co neumí parkovat. A jo, dobře. Tu řadicí páku bych tam asi nechala, kdyby se mě někdo ptal. I ženy si rády sáhnou na něco vertikálně vztyčeného, no ne? :D

8 komentářů:

  1. :D :D :D :D :D
    Po mojí dnešní úspěšné zkušenosti s parkováním (zaparkovala jsem! Odřených a nabouraných aut 0! A co na tom, že až na třetí pokus, ale vlastně jsem ZAPARKOVALA ROVNĚ... :D) toto sedlo. Aspoň bych se nemusela neustále strachovat o zrcátka :))

    Zrzavá katastrofa

    OdpovědětVymazat
  2. Já věděla, proč ten řidičák odložit na neurčito. :D Protože bych při svých pokusech zdemolovala všechno okolo. :D Stačí mi, když si vzpomenu, jaké problémy má s parkováním mamka, která už pár let řídí. :D
    Tvůj komentář ohledně řadící páky mě naprosto dostal. :D Jo a nad třemi pedály také nechápavě kroutím hlavou! :D

    OdpovědětVymazat
  3. skvelej clanek! :D tvuj blog je jedna z veci, ktere mi zvedaji naladu v obdobi prijimacek na vysokou :D jen tak dal! :)

    OdpovědětVymazat
  4. Co je divného na třech pedálech?
    Vždyť nikdy k ničemu všechny tři pedály naráz nepotřebujete.
    A řadicí páka bývá i po straně volantu.
    A guma kolem auta nic moc neřeší při té váze a rychlostech a přitom se při poškození musí vždy vyměnit, zatímco plech lze vyklepat.
    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V tomto článku byl použit umělecký prostředek s názvem nadsázka. Najdi si, co to znamená, než budeš na tomto blogu příště komentovat, jinak si nebudeme rozumět.

      Vymazat
    2. A co rozjezd do kopce? Jeste, ze tam je rucni brzda ;) Bez ni je to takto:
      1) Mas pravou nohu na brzde a cekas.
      2) Fronta se pohne.
      3) Levou nohu das na spojku, pravou nohou preslapnes na plyn a nez stihnes najit zaber spojky a rozjet se, vzadu se ozve rana.

      Reseni:
      a) mas dve prave nohy
      b) musis pravou nohu mit na obou pedalech - brzda i plyn

      Vymazat
  5. S křehkostí plechů ještě nemám zkušenost, ale jak může při normální jízdě prasknout kliková hřídel? (Prý to někde v autě je).
    Jak je možné, že se auto vaří? Když chci vařit, tak si s tím jdu do kuchyně a rozhodně nebudu vařit auto.
    Problém křehkosti je ale třeba i u motorky nebo kola. Jak je jinak možné, že mi praskne spojkové lanko a bratr mi pak musí vysvětlovat, jak dojet i bez spojky? A jak to, že mi u kola už dvakrát praskla přehazovačka?
    S tou pneumatikou máš taky pravdu, já ani nevyjel tak vysoko. Stačilo si maličko drcnout o obrubník při odjíždění a guma obsahovala zbrusu novou díru. Komentovat pneumatiky u kola ani nemá smysl. Rád bych někdy měl gumu, která vydrží víc než 200km. Ještě že už tolik nenajezdím ani za rok :D Dokonce už mi dvakrát praskla pneumatika u zaparkovaného kola :O

    A neboj, nejen ženy neumí parkovat. Mám i takového kamaráda, kterému jsem musel vysvětlovat, jak si najet, aby zaparkoval a stejně pak nebyl spokojen a jel hledat lepší parkovací místo, protože podélně to nedal :D

    A pokud jde o konstrukci auta, nemohli by ta auta dělat tak, aby při couvání i normálně velcí viděli, kde mají zadek a nedemolovali půlku garáže? Někdy mi přijde, že bych musel mít aspoň 3 metry, abych odhadl, kde ten zadek mám :D No ono by se to občas hodilo i jinde, například v některých obchodech s vysokými regály :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že v tom my ženy nejsme samy :D

      Vymazat